Je ťažké nájsť pacienta bez hlbokých existenciálnych obáv

Autor: Zuna Vesan Kozánková | 18.12.2013 o 12:32 | (upravené 18.12.2013 o 12:43) Karma článku: 7,17 | Prečítané:  691x

Švéd Chris Bunkel pôsobil posledné dva roky na Slovensku ako učiteľ čínskej medicíny a terapeut. Jeho učenie sa venuje predávaniu hlbších informácií o zdraví človeka, pochádzajúcich z pôvodných zdrojov klasických diel čínskej medicíny. Dá sa s ním zhovárať na témy filozofické, ale aj praktické. Tento krátky rozhovor je zameraný na jeho skúsenosť so slovenskými pacientmi, na základe ktorej dospel k zaujímavému záveru - slovenskej spoločnosti chýba porozumenie Dharmy, pochopenie skutočnej podstaty ľudského života.

Na Slovensku si vyučoval Klasickú čínsku medicínu, ale vykonával si aj klinickú prax v Bratislave a v Nitre. Aké choroby a problémy sú podľa tvojej skúsenosti medzi slovenskou populáciou najčastejšie? Nemôžem povedať, že nejaká choroba sa objavuje častejšie ako iná. Čínska medicína pristupuje ku každému pacientovi individuálne, nič sa nedá povedať všeobecne. No napriek tomu sú na Slovensku veľmi jasné určité vzory príčin chorôb a patológií. Zistil som, že je takmer nemožné nájsť pacienta, ktorý by nemal hlboké chronické existenciálne obavy, často spojené s ešte hlbšie zakoreneným vnútorným strachom. Navyše nepomerne veľké množstvo pacientov trpí rôznymi typmi osobných problémov, súvisiacich s nedostatkom harmónie so svojou identitou a extrémami vo svojom charaktere. Vzorce obáv sa u vás objavujú v každom veku, bohužiaľ aj u ľudí pod dvadsiatkou, čo je len odrazom psychologických trhlín a extrémov ich rodičov. Pracovať v takomto prostredí bolo pre mňa fascinujúca pracovná i osobná skúsenosť. Čo si myslíš, že je toho hlavnou príčinou? Hlavným aspektom tohto fenoménu je v slovenskej spoločnosti nedostatok základného porozumenia čohosi, čo nazývame Dharma. Je to ázijský výraz pre skutočnú podstatu ľudského života, jej vývoj a prúdenie. Na individuálnej rovine života človeka tu máme cyklus zrodenia, života a smrti. To zahrňuje aj vedenie, že život nie je (nemá byť) vždy len jednoduchý. Pokiaľ toto človek nevníma ako prirodzené, trpí pocitom neustálej nespokojnosti. Výrazne tu chýba zdravá sociálna infra-štruktúra, ktorá by toto vedenie podporovala. Dôležitosť pre zdravie zohrávajú aj funkčné rodiny a vzťahy, ktoré na Slovensku chýbajú. Moc by vám pomohlo taoistické porozumenie života, rešpektovanie prírodných zákonov, zdravé informácie o počatí, tehotenstve, starostlivosti o dieťa, matku atď. Čo podľa teba zapríčiňuje tento stav? Myslím, že je to priamy následok vašej sociálnej a „kultúrnej“ revolúcie alebo „experimentu“. Sú to nátlakové sily páchané na vás počas komunizmu. V čínskej medicíne je nátlak jeden z faktorov, ktorý zapríčiňuje chorobu. Nátlak zvonka sa mení na tlak vo vnútri. Emócie zadržiavané dnu ničia samotného človeka, alebo sú púšťané von a nasmerované na druhých ľudí, kedy ničia druhých alebo celé spoločenské prostredie. V iných spoločenstvách môžeme pozorovať rôzne typy nátlaku na dušu alebo individualitu cez extrémne náboženské uhly pohľadu. Komunistické ideály robili nátlak na myseľ aj dušu; na individualitu duše, jej vývoj, rast a prejav osobnej identity, čo uberalo na individuálnej i spoločenskej psychickej ochranyschopnosti a celkovej pohode. Naša spoločnosť má dnes (alebo sa tvári, že má) silný vzťah ku kresťanstvu. To by malo byť zdrojom hlbokého pochopenia života. Ale zjavne nie je. Ako tu môže taoizmus, ktorý je základným filozofickým podkladom Klasickej čínskej medicíny, pomôcť? Taoizmus môže pomôcť formou prezentácie filozofie a jej pohľadu na život. S nimi sa môžu stretnúť napríklad tí zo Slovákov, ktorí si podporujú osobné zdravie technikami ako sú napríklad cvičenia Taichi či Qigong. Súčasťou cvičení je aj pochopenie filozofie, ktorá dokáže ľuďom otvoriť oči i cestu a pomáha im tak v osobnom rozvoji. Z globálneho hľadiska však pre potreby súčasnej slovenskej spoločnosti táto cesta nie je vhodná. Je vecou individuálnej cesty. Našťastie však aj na Slovensku existujú skupiny, ktoré učia o Dharme, o kultivácii srdca a mysle založenej napríklad na Budhizme. Je tu niekoľko spoločenstiev, škôl, centier, kde ľudia môžu stretnúť toto učenie, meditovať, diskutovať, zorientovať sa sami v sebe a v tom, čo sa okolo nich deje, či nedeje. Áno, tieto učenia sú priamo zamerané na učenie o rozvíjaní hlbších osobných a sociálnych hodnôt a reálnejších pohľadov na ľudský život. Je veľmi dobré, že sa nedávno po trojročnom retreate, vrátil na Slovensko Slovák, dnes už Lama Sangye, aby tu založil centrum. A tieto učenia sú univerzálne. Neznamená to, že sa zákonite musíme stať budhistom, či taoistom. Slovákmi ostaneme, ale môžu nám pomôcť pochopiť svoju podstatu, zmysel toho, prečo sme tu. Toto pochopenie zákonite vytlačí naše chorobné obavy a strachy z repertoáru života. Vzťahy k druhým i k samým sebe naberú na iných, čistejších obrátkach. Toto naše vnútorné nastavenie tak prestane byť vhodným prostredím pre konflikty a ďalšie choroby. Ďakujem za rozhovor.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.


Už ste čítali?